امروز: سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ / 14. صفر .43 / 21. September .21
مناسبت روز
حدیث روز :

زلزله در روایات و احکام آن

زلزله در روایات و احکام آن

ریشه یابی زلزله در روایات

از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم ) نقل شده است که فرمود: «هرگاه پنج چیز شایع شود، پنج چیز در میان شما جاگزین شود، هرگاه زنا شایع شود؛ زلزله‌ها ظاهر شود، هرگاه زکات را ندهند، حیوانات بمیرند و هرگاه حکّام در قضاوت جور کنند آسمان باران خود را نگهدارد و هرگاه ربا فاش و شایع گردد، خسف و فرو رفتن به زمین خواهد بود».

باز آن حضرت(ص) فرمود: «هرگاه در امّت من ده خصلت ظاهر شود خداوند ایشان را به ده چیز عقوبت کند». گفته شد: یا رسول الله! آن ده خصلت چیست؟ فرمود: «هرگاه دعا کم کنند بلا نازل شود، هرگاه صدقات (قرض، هدیه، وقف، مطلق قدم‌های خیر و انفاقات خیریه) را ترک کنند مرض‌ها زیاد شود، هرگاه زکات را منع کنند چارپایان بمیرند، هرگاه سلطان جور کند منع باران شود، هرگاه زنا در ایشان بسیار شود، مرگ ناگهانی در ایشان زیاد شود، هرگاه ربا زیاد شود، زلزله‌ها زیاد شود، هرگاه به خلاف آنچه خدا نازل فرموده حکم کنند دشمن ایشان بر ایشان مسلط شود، و هرگاه نقض عهد و پیمان کنند خداوند ایشان را مبتلا به قتل سازد و هرگاه کم فروشی کنند خداوند ایشان را به سال‌های خشک و قحط بگیرد

سپس این آیه را تلاوت فرمود: «ظهر الفساد فی البرّ و البحر بما کسبت أیدی الناس لیذیقهم بعض الذی عملوا لعلّهم یرجعون؛  فساد در دریا و خشکی ظاهر شد به سبب آنچه دست مردم کسب کرده تا اینکه بچشاند ایشان را اثر بعضی از آنچه عمل کرده‌اند، تا شاید برگشت کنند

و اما درباره‌ی نزول بلایای آسمانی به کیفر گناهان، نباید گمان کنیم که بلای آسمانی صرفاً سیل، زلزله، طوفان و صاعقه می‌باشد. آوارگی مادی و معنوی – غوطه‌وری در جهل، ظلم و فساد – عدم برخورداری از امنیت جانی، مالی و روانی – بدنامی و ضلالت در دنیا و از دست دادن فلاح و سعادت ابدی و در نهایت ملعون خدا، انبیاء و مردم شدن، بلاهایی بسیار سهمگین‌تر و مهلک‌تر از بلاهای طبیعی هستند که به صورت مستمر بر اسرائیل، آمریکا، انگلیس و سایر همراهان آنان غلبه دارد.

«لُعِنَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ بَنی‏ إِسْرائیلَ عَلى‏ لِسانِ داوُدَ وَ عیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ» (المائده – ۷۸)

ترجمه: از بنى اسرائیل آنان که کافر شدند به زبان داود و عیسى بن مریم لعنت و نفرین شدند. و این براى همان عصیانى بود که ورزیدند و اصولاً مردمى تجاوز پیشه بودند.

«کَیْفَ یَهْدِى اللَّهُ قَوْمًا کَفَرُواْ بَعْدَ إِیمَانهِِمْ وَ شَهِدُواْ أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَ جَاءَهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَ اللَّهُ لَا یَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ * أُوْلَئکَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَیْهِمْ لَعْنَهَ اللَّهِ وَ الْمَلَئکَهِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ* خَالِدِینَ فِیهَا لَا یخَُفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَ لَا هُمْ یُنظَرُونَ» (آل عمران: ۸۶ – ۸۸)

ترجمه: چگونه خداى تعالى قومى را که بعد از ایمان آوردن و شهادت دادنشان به این که رسول حق است و بعد از دیدن معجزات و آیات روشن، کافر شدند. هدایت مى‏کند؟. نه، خداى تعالى مردم ستمگر را هدایت نمى‏کند * جزایشان این است که لعنت خدا و ملائکه و همه مردم شامل حالشان گردد * و جاودانه در این دورى از رحمت خدا بمانند و عذاب از آنها تخفیف نپذیرد و مهلت هم داده نشوند.

برخی عوامل زلزله در قرآن

آنچه از آیات در قرآن از فساد و فسق و فحشا و منکر نهى شده و آن را عامل هلاکت و بلا دانسته ، بسیار است که استدلال به آنها نیاز به کتاب هاى مستقل دارد.
تا این جا بیان شد که فساد و فحشا به طور عموم در قرآن علت زلزله و بلاست . اکنون به دو مورد مهم از مصادیق فحشا که متاسفانه در جامعه امروزى جهان فراگیر شده است ، اشاره مى کنیم .

زنا؛ اولین عامل فرهنگى زلزله

در احادیث ، به صراحت از زنا به عنوان عامل زلزله و بلایاى دیگر در دنیا و عذاب هاى زیاد آخرت نام برده شده است . به چند روایت در این زمینه توجه مى کنیم .
امام صادق (علیه السلام ) در بیان چهار چیز که اگر گسترده و شایع گردد، چهار چیز ظاهر مى شود، فرمودند:
   ((...اذا فشا الزنا ظهرت الزلازل .. …زمانى که زنا گسترده و عمومى شود، زلزله ها پدیدار مى گردد… ))
همچنین فرموده اند:
((چهار چیز است که یکى از آنها وارد خانه اى نمى شود، مگر این که آن خانه را خراب مى کند و هرگز آن خانه به برکت آباد نمى شود: خیانت ، دزدى ، شرابخوارى و زنا))
پیامبر (صلى ال علیه و آله ) فرمودند:
((زمانى که زنا و ربا در شهرى آشکار شود، به تحقیق عذاب خدا را بر خودشان حلال کرده اند. ))
امام باقر (علیه السلام ) از پیامبر (صلى الله علیه و آله ) نقل فرموده اند:
((پنج چیز است که اگر به آنها گرفتار شدید، باید به خدا پناه ببرید. آنگاه فرمود: زنا و عمل منافى عفت هرگز در جمعیتى پدید نیاید، به طورى که آشکار انجام دهند، مگر این که طاعون و بیمارى هاى جدید و بى سابقه که در گذشتگان نبود در میانشان شیوع پیدا مى کند (مثل ایدز و…..))
آخرین حدیث این که فرمودند:
((وقتى خداوند بخواهد بنده اى را هلاک سازد (براى گناهانش )، حیا را از او مى گیرد؛ وقتى حیا از او گرفته شود مورد خشم قرار گرفته و منفور مى گردد (جامعه بى حیا نیز چنین است )؛ وقتى منفور شد، امانت از او گرفته مى شود؛ وقتى امانت گرفته شد، خائن و خیانت پیشه مى شود؛ وقتى خیانت پیشه شد، رحم از او گرفته مى شود و از دل او بر مى خیزد؛ وقتى رحم از دل او برخاست ، مطرود و ملعون مى شود و طوق اسلام را از گردن او بر مى دارند (از اسلام خارج مى شود و کافر     مى گردد ))
بدین تربیت ، معلوم مى شود که زلزله در اثر چه گناهى به وجود مى آید و راه جلوگیرى از زلزله ، جلوگیرى از گناهان زلزله زاست ، که زنا از مهم ترین آنهاست و هر کسى از شنیدن حرف قرآن و پیامبر (صلى الله علیه و آله ) بر آشوبد، باید در ایمان او شک کرد و نباید براى تبرئه گنهکاران ، حق را کتمان نمود و بیان نکرده پس باید با گناه و گنهکاران و بسترسازان و حامیان گناه در جامعه ستیز کرد، نه با دین و قرآن و بیانگران حقایق و اسرار عالم . ((خود شکن آیینه شکستن خطاست )).

پیامدها و آثار ((زنا))

پس از ذکر احادیثى که رابطه بین زلزله و زنا را ثابت مى کند، لازم است جهت حفظ جامعه از خطرات خطرناک این گناه و انحراف اجتماعى ، پیامدهاى منفى این ((رابطه نامشروع )) را در معارف اسلامى بیان کنیم .

گفتنى است که این مجموعه ، خلاصه اى از آثار این گناه است که از روایات جمع آورى شده است

آثار اخروى زنا چنین است :
۱- زنا بدترین نوع فحشا، باعث خشم خدا و ناشایسته ترین شیوه زندگى است ، که این مطلب را قرآن چنین مى فرماید: ((انه کان فاحشه و مقتا و ساء سبیلا
۲- پیامبر (صلى الله علیه و آله ) در معراج ، زناکاران را دید که با نخ هاى آتشین ، پوست بدنشان را مى دوختند.
۳- پیامبر (صلى الله علیه و آله ) در خطبه قبل از وفاتشان چنین فرمودند: ((هر کس با زن مجوس (آتش پرست )، یهودى ، مسیحى ، مسلمان یا کنیز زنا کند، خداوند بر قبرش سیصد و شصت هزار درب از آتش مى گشاید که از آن درها، انواع مارها و عقرب ها و شهاب هاى آتشین بر او خارج مى شود و تا قیامت در قبر آن گونه مى سوزد. و از بوى محل گناه او، در قیامت ، همه اهل محشر اذیت مى شوند (با این که در آن جا پر از انواع بوهاى بد اعمال دیگر است !) و با همان بوى تعفن شدید، او را مى شناسند، تا این که او را به آتش جهنم مى اندازند؛ باز در جهنم اهل جهنم از بوى او بیشتر از عذابهاى دیگر جهنم ، اذیت مى شوند. (علت شدت گناه زنا این است که ) خداوند غیور است و از غیرت اوست که فواحش و محارم را حرام فرموده است و هیچ کس از خدا غیرتمندتر نیست . ))

۴- اهل جهنم از تعفن بوى زناکاران ، ناله بزرگى خواهند داشت !
۵- بعد از وزش بوى تعفن آنان ، که چنان محشر را فرا مى گیرد که مردم نمى توانند نفس بکشند، خداوند به همه اهل محشر (از اولین تا آخرین مخلوق ) دستور مى دهد که عاملان روابط نامشروع را لعنت کنند، و همه مى گویند ((اللهم العن الزناه )) مسلما بعد از درخواست همه مردم ، عذابى متناسب با آن درخواست بزرگ ، بر زنا کاران نازل مى شود.
۶- زنا کار از قبرش ، کور، کر و لال محشور مى شود (که نشانه بالاترین خشم خدا و نهایت محرومیت همه جانبه از رحمت اوست ))
۷- هر کس زنى را مجبور به زنا کند، خداوند براى او جز به آتش راضى نمى شود، چون خداوند براى زن همانگونه خشم مى گیرد که در مورد یتیم خشمگین مى شود.
۸- زمین به خدا، از همه گناهانى که بر رویش صورت مى گیرد، ناله مى کند، اما از همه بیشتر، از سه عمل شکایت دارد: الف . وقتى خون حرامى بر روى زمین بریزد؛ ب . وقتى آب غسل از زنا بر روى زمین ریخته شود؛ ج . خواب بین دو طلوع (شفق تا طلوع آفتاب ).
۹- در قیامت ، زناکار از همه مردم بیشتر در عذاب است (و عذاب قیامت قبل از عذاب جاوید جهنم است )
۱۰- زناکار در زنجیرى آتشین همراه با شیطان هم بند گشته ، در آتش ‍ انداخته مى شود.
۱۱- دست دهنده با نامحرم ، دست بسته به قیامت آورده شده و به آتش ‍ انداخته مى گردد.
۱۲- هر کلمه گفتگو با نامحرم ، باعث هزار سال عذاب در آتش جهنم مى گردد.
۱۳- پر کردن چشم از نگاه حرام یا چشم ((چشم چرانى ))، موجب پر شدن چشم از میخ آهنین داغ ، یا دوخته شدن با میخ هاى آتشین مى گردد که در آن حال ، انسان ((چشم چران )) آنقدر منتظر مى ماند تا حساب همه مردم اهل قیامت تمام شود و آنگاه او را به آتش مى اندازند.
۱۴- خداوند بر زن شوهر دارى که خیانت ورزد، خشم نموده و تمام اعمال خوب او را باطل و پوچ مى نماید. واجب است بر خدا که او را، در عذاب قبر، با آتش جهنم عذاب نماید.

چند روایت از ائمه علیهم السلام در مورد علت وقوع زلزله و نحوه پیشگیری از وقوع آن

رسول خدا(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): هرگاه دعا اندک شود، بلا نازل گردد. (مستدرک الوسائل:ج ۵ ص ۱۷۹ ح ۵۶۱۶)

رسول خدا(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) : «در امت من زلزله ای رخ می دهد که در آن ده هزار، بیست هزار، سی هزار نفر نابود می شوند. (خداوند) آن را برای پرهیز کاران پند، برای مومنان رحمت، و برای کافران عذاب قرار می دهد». ( کنز العمال: ج ۴۱ ص ۵۶۷ ح ۳۹۶۱۵)

امام صادق (علیه السلام)ای مفضل! بیندیش … اگر کسی گفت: چرا این زمین می لرزد؟ (در پاسخ) به او گفته شود: زلزله و مانند آن، پند و هشدارهایی است که مردم را تهدید می کند تا رعایت کنند و از گناهان دست بردارند». ( میزان الحکمه: ج ۱ ص ۵۹)

رسول خدا(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): از [وقوع] غرق [یا دفن] شدن و مسخ و زلزله چاره ای نیست! عرض کردند: ای رسول خدا! آیا در این امت؟ فرمود: آری، هنگامی که زنان خوانندگی کنند، و زنا را حلال شمارند، و ربا خورند، و شکار در حرم را حلال گردانند، و لباس ابریشم پوشند، و مردان به مردان و زنان به زنان بسنده کنند (هم جنس بازی کنند).       ( مستدرک الوسائل: ج ۶ ص ۱۸۸ ح ۶۷۳۷)

رسول خدا(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): هر گاه امت من ربا خورند، زلزله و ماه گرفتی رُخ دهد.       ( کنز العمال: ج ۱۴ ص ۲۸۰ ح ۳۸۷۳۱)

رسول خدا(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): هرگاه پنج چیز در میان شما فاش شود، پنج چیز به شما راه یابد: هر گاه زنا در میان شما فاش شود، زلزله رخ دهد.

( وسائل الشیعه (آل البیت) : ج ۹ ص ۲۶ ح ۱۱۴۳۱)

امام باقر(علیه السلام): در نامه‌ی رسول خدا [چنین] یافتم: هرگاه پس از من زنا فاش شود، مرگ ناگهانی بسیار گردد.   ( من لایحضره الفقیه: ج ۱ ص ۵۲۴ ح ۱۴۸۸)

رسول خدا(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): هر گاه بنده پنهانی گناه کند، جز گنه کار را اسیب نرساند. و هرگاه آشکارا آن را انجام دهد و مورد نکوهش قرار نگیرد، همه را آسیب رساند.( وسائل الشیعه (آل البیت : ج ۹ ص ۳۱ ح ۱۱۴۴۸)

امام علی(علیه السلام): ای مردم! همانا خداوند عزوجل عوام را به سبب گناه خواص کیفر نکند [البته] اگر خواص بدون این که عوامل بداند در پنهانی کارمنکر انجام دهد. [اما] اگر خواص آشکارا مرتکب منکر شود و عوام آن را تغییر ندهد، هر دو گروه از ناحیه‌ی خداوند عزوجل سزاوار کیفر می‌گردند. ( میزان الحکمه: ج ۱ ص ۷۶۳)

رسول خدا(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): هرگاه مردم منکر را ببینند ولی آن را تغییر ندهند، نزدیک است که خداوند کیفرش را فراگیرشان کند.(کنز العمال: ج ۳ ص ۷۰ ح ۵۵۳۵)

چه باید کرد؟

امام صادق (علیه السلام): هر بنده ای پیش از آن که خداوند عزوجل بخواهد [به خدا] رو آورد ، خداوند [به او] رو کند پیش از آن که او بخواهد و هر که به خدا پناه آورد، خدا او را حفظ کند، و خدا به هر که پیش از او رو کند و نگهش دارد برایش باکی نیست وقتی که آسمان بر زمین بیفتد یا چیزی بر زمینیان فرود اید و بلایی آنان را فراگیرد، او در حزب خدا از هر بلایی مصون بماند. مگر نه این است که خداوند عزوجل می فرماید: {همانا پرهیزکاران در جایگاه امنی هستند}

( ثواب الأعمال: ص ۱۲۹)

رسول خدا (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): از قرائت [سوره] زلزال ملول نشوید؛ زیرا کسی که در مستحباتش آن را قرائت نماید، خداوند عزوجل هرگز زلزله ای بدو نرساند و با آن و [نیز] با صاعقه و آفتی از آفات دنیا نمیرد تا این که [به طور عادی] بمیرد. (بحار الانوار: ج۵۶ ص ۳۵۶)

رسول خدا (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): هر که سه مرتبه بگوید: « بسم الله الرحمن الرحیم به نام خداوند بخشنده مهربان، هیچ نیرو و قدرتی جز با خدای والا و بلند مرتبه نیست» ، خداوند متعال او را از نود و نه بلا کفایت کند که آسان ترین آن خفگی است.  (الکافی: ج ۲ ص ۲۷۶ ح ۳۱)

امام علی (علیه السلام): طوفان های بلا را با دعا دفع کنید؛ [زیرا] کسی که به بلای سخت گرفتار شده از [فرد] تندرستی که از بلا در امان نمی باشد به دعا نیازمند تر نیست.  (الدعوات:ص ۲۱ ح ۲۱)

امام صادق(علیه السلام): هر کس از بلایی که به او می رسد بترسد و درباره [دفع] آن به دعا برخیزد خداوند هرگز آن بلا را بدو نشان ندهد. (الدعوات:ص ۲۱ ح ۲۲)

رسول خدا (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): هر آینه بلا به بنده نزدیک می گردد، آن گاه بنده از خدا عافیت می خواهد و خدا را یاد می کند و عافیت را حفظ می کند. و دعا و بلا تا روز رستاخیز با هم توافق دارند.   (کنز العمال: ج ۲ ص ۷۶ ح ۳۲۰۸)

رسول خدا (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): بلا همانند قندیل ها بین آسمان و زمین آویزان است، هرگاه بنده عافیت را از پروردگارش بخواهد، خدای متعال بلا را از او برگرداند، [حتی] در حالی که برای او قطعی شده باشد.    ( کنز العمال: ج ۷ ص ۸۲۵ ح ۲۱۵۶۰)

امام زین العابدین (علیه السلام): دعا بلای نازل شده و نازل نشده را دفع می کند.    (الکافی: ج ۲ ص ۴۷۲ ح ۲)

امام کاظم (علیه السلام): بر شما باد دعا کردن؛ چرا که دعا برای خدا و درخواست از خدا بلا را برگرداند [حتی] در حالی که تقدیر و قضا شده باشد و جز امضای آن باقی نمانده بشد. پس هرگاه از خداوند عزوجل دعا و درخواست شد، بی درنگ بلا را برگرداند. (الکافی: ج ۲ ص ۴۷۲ ح ۳)

امام صادق (علیه السلام): هر که از بلایی که به او می رسد بترسد و درباره آن به دعا پیشی بگیرد، خداوند عزوجل هرگز آن بلا را بدو نشان ندهد.

(ثواب الأعمال: ص ۱۵۳)

امام زین العابدین (علیه السلام): دعا پس از نزول بلا سودی ندارد.    (الکافی: ج ۴ ص ۸۸ ح ۷)

امام صادق (علیه السلام) : به هر که زلزله برخورد کرد این [دعا] را بخواند: « ای [خدایی] که آسمان ها و زمین را نگاه می دارد تا نیفتد. و اگر بیفتد بعد از او هیچ کس آن ها را نگاه نمی دارد، اوست بردبار آرزنده! بر محمد و خاندانش درود فرست و بدی را از ما بازدار؛ چرا که تو بر هر چیز توانایی» .

فرمود: هر که هنگام خواب آن را بخواند، خانه بر سراو فرو نریزد انشاءالله.       ( کنز العمال: ج ۱ ص ۴۷۹ ح ۲۰۹۴)

علی بن مهزیار گوید: به امام باقر (علیه السلام) نامه نوشتم و از وقوع زلزله زیاد در اهواز به او شکوه نمودم و عرض کردم: آیا به نظر شما از آن جا کوچ کنم؟ حضرت در پاسخ نوشت: از آن جا کوچ نکنید بلکه چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرید و غسل کنید و لباس هایتان را پاکیزه نمایید و روز جمعه بیرون بیایید و خداوند را بخوانید که آن را از شما برطرف نماید. علی بن مهزیرا گوید: چنین کردیم تا این که زلزله آرام گرفت.     (میزان الحکمه: ج ۲ ص ۸۷۱) (۱)

احکام زلزله:

نماز آیات

نماز آیات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و اسباب شرعى وجوب آن عبارت است از: کسوف خورشید و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمى از آنها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غیرعادى که باعث ترس بیشتر مردم شود مانند بادهاى سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادى باشند؛ تاریکى شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانى و آتشى که گاهى در آسمان ظاهر مى‏شود. در غیر از کسوف و خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه‏اى که ترس آور نباشد و یا موجب ترس و وحشت افراد نادرى گردد، اعتبار ندارد.

نماز آیات چگونه باید خوانده شود؟

  به چند صورت مى‏توان آن را بجا آورد: صورت اول: بعد از نیت و تکبیره الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد براى رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد. صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرهالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سوره‏اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگرى از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‏اى که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه‏اى از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به یک آیه از سوره‏اى اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند. صورت سوم: یکى از رکعت‌ها را به یکى از دو صورت و رکعت دیگر را به نحو دیگر بجا آورد. صورت چهارم: سوره‏اى را که آیه‏اى از آن را در قیام پیش از رکوع اول خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل نماید، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدى اعاده نموده و یک سوره یا آیه‏اى از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند.(۲)

سوال: آیا برای پس لرزه ها نماز آیات واجب است؟

آیه الله بهجت(ره):

اگر محسوس باشند سبب وجوب نماز می شوند.

(استفتائات، ج۲، ص ۲۴۹، س ۲۴۳۹)

آیه الله خامنه ای(دام ظلّه):

هر زلزله ای چه شدید و چه خفیف اگر زلزله مستقلی محسوب شود نماز آیات جداگانه دارد.

(اجویه الاستفتات، ص ۱۵۹، س ۷۱۵)

آیه الله سیستانی(دام ظلّه):

باید عرفاً صدق زلزله دیگر بکند و در صورت شک نماز لازم نیست.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیه الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

هر کس آن را حس کند یا از قول دیگران برایش یقین به وقوع آن بنماید نماز آیات واجب می شود.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیه الله فاضل لنکرانی(ره):

اگر پس لرزه ادامه همان زلزله است به طوری که از بدو شروع عرفاً یک زلزله حساب شود یک نماز کفایت می کند اما اگر عرفاً متعدد باشد به طوری که بگویند مثلاً دو مرتبه یا سه مرتبه زلزله شد در این صورت نماز آیات متعدد و برای هر زلزله ای یک نماز واجب است.

(جامع المسائل، ج۲، ص ۱۶۰، س ۲۲۹)

آیه الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

در صورتی که محسوس باشد نماز آیات دارد اما اگر در بین نماز آیات رخ دهد همان یک نماز کافیست.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیه الله نوری همدانی(دام ظلّه):

هر زلزله ای موجب نماز آیات است و فرقی بین شدید بودن یا ضعیف بودن آن نیست.

(هزار و یک مساله فقهی، ج۲، ص ۵۷ س ۱۷۳) (۳)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱-منبع: سایت راسخونhttp://rasekhoon.net/forum/thread/953740

۲- سایت http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=59

۳-سایتhttps://article.tebyan.net/218914

 

نظر خود را بگذارید .

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجمع جوانان صاحب الزمان عج الله ( سلورد ) بردسیر میباشد .

کشکول معرفت
قالب وردپرسقالب وردپرس